Zumo XT recenze – update leden 2023

Na úvod důležité upozornění – nejsem placen od Garminu ani žádného prodejce. Tohle píšu, protože spousta kamarádů se na mě obrací s radou, jakou si vybrat GPS.

Update srpen 2022  a leden 2023 je dole

Jakákoliv GPS navigace je jen tak dobrá, jak dobré jsou mapové podklady. A pak samozřejmě záleží na ovládání a funkcích. S různými navigacemi Garmin (GPS V, 60C, 62Csx, Montana, Dakota) jsem projezdil Saharu, Gobi, Island i Balkán. Prošel jsem si všemi možnými odolnými tablety přidělanými na řídítkách motorky nebo v autě. Nejdříve s OZI Explorerem a skenovanými vojenskými mapami a později s Locusem. Nezpochybňuji, že nejlepší jsou Mapy.cz. Jenže přidělejte telefon nebo tablet na řídítka, čtěte ho za jízdy, ovládejte v rukavicích a zajistěte mu napájení. Zejména to napájení je kámen úrazu, protože jakýkoliv USB konektor dříve či později ulomíte.

Poprvé mě Zumo XT půjčil Tomáš z Touratech/TechGear do ruky před rokem na jaře, když to byla totální novinka. Mělo ještě beta software a postrádalo to funkce pro práci s vlastními stopami a waypointy. Bylo super rychlé, ale moc nadšený jsem z něj nebyl. Po roce se mi Zumo XT dostalo do ruky znova už s produkční verzí software 6.20 a natolik mě přesvědčilo, že jsem si ho koupil, přidělal na motorku a vyrazil do Albánie. Jasně má spoustu věcí, které bych si dokázal představit jinak nebo lépe, ale upřímně – na trhu není nic jiného ani podobného.

Displej

První, co musím vyzvednout je displej. Je super čitelný i na přímém slunci (na rozdíl od staré Montany) a nepotřebuji na něj brýle na blízko, tak jako na Mapy.cz v telefonu nebo tabletu.

Ovládání

V rukavicích, bez rukavic, oboje super. V rukavicích se klidně dají vyťukávat písmenka na klávesnici. Dokonce to má režim extra velkých kláves, kdy je na obrazovce jen půlka klávesnice a na druhou půlku se musí přepnout. Moc mi nesedl, ale v tlustých rukavicích proč ne.

Uchycení na motorku

V kombinaci se zamykatelným držákem Touratech je robustní a velmi pevné, s napájením. Kamarád používá jen základní držáček, co byl přibalen. Drží to, ale já tomu moc nevěřím.

Rychlost

Rychlost překreslování mapy, hledání a přepočítání trasy je výborná.

Profily

Veledůležitá věc, je potřeba jí správně chápat. Profil Auto/Motocykl/Off-road řídí chování navigace a způsob výpočtu trasy. Profily se dají nastavovat, tohle jsou základní rozdíly:

Auto – naviguje po dálnicích a vyhýbá se nezpevněným cestám.

Motocykl – vyhýbá se dálnicím a naviguje i po nezpevněných cestách.

Off-road – naviguje přímo na vybraný bod. Přímo znamená po přímce.

Nastavení profilu se může v továrním nastavení lišit, takže si to donastavte sami. Zajímavou funkci je přepnutí profilu podle detekování druhu nápájení (USB/stojánek).

Mapy

Jak jsem psal v úvodu, každá navigace je jen tak dobrá, jaké má nahrané mapy. Hlavní předností Zumo jsou jednak přednahrané mapy Garmin CN Europe NT a Garmin TopoActive PS Europe. Tyto mapy si Zumo dovede aktualizovat přes WiFi. Co je ale nejvíce důležité, tak Zumo umožňuje nahrávat dodatečné mapy třetích stran (Olafovy mapy Islandu, OpenStreet atd). Já třeba využívám zdroj OpenTopoMap (dříve jsem používal garmin.openstreetmap.nl, ale projekt umřel). A sám se aktivně podílím na editaci Openstreet map. Nahrávání map je důležité, pokud pojedete do oblasti, která není pokrytá přednahranými mapami Garmin. Třeba do Mongolska nebo do Maroka. Mapy se nahrávají přes aplikaci BaseCamp z PC. 

Dejte si ale pozor na přepínání map. Je potřeba si vybrat mapu, která se jeví jako nejvhodnější pro danou oblast a ostatní vypnout. Jinak se mapy překryjí a můžou začít filtrovat zobrazené informace. Např.když v Albánii zapnete TopoActive, tak zmizí malé pěšinky z CN Europe NT a názvy malých vesnic. V Albánii bylo nejlepší vypnout všechno a nechat jenom donahranou OpenStreet mapu. Malá výtka – v seznamu OpenStreet map v Zumo se nezobrazuje název oblasti, jen nic neříkající kódové označení.

Co mě nezaujalo jsou mapy BirdsEye. Aby se nahrála celá oblast třeba Albánie, tak je to děsná ruční klikací práce a zabere to gigabajty místa. Navíc čitelnost satelitních snímků není nic moc. Co mě už vůbec nezaujalo jsou mapy Parkopedia a Foursquare. Přišlo mi, že to jsou mapy pro nějaké metrosexuály, co jezdí po nákupních centrech a nočních barech.

Vyhledávání

Prostě báječné! Stojím na motorce v dešti za soumraku, sjel jsem z hor a hledám ubytování? Ťuknu a mám. Můžu použít databáze Garmin, TripAdvisor nebo body zájmu z donahraných OpenStreet map. Takhle báječně to samozřejmě funguje jen v Evropě. Ale dovede to vyhledávat i POI z OpenStreet mapy třeba v Mongolsku. Na co je databáze Foursquare jsem nepochopil, asi fakt pro ty co jezdí od města ke městu a navštěvují noční kluby pro LGBT komunitu.

Navigace

Tak a tady se dostáváme na horkou půdu. Ne že by navigace nefungovala, ale přece jen jsem narazil na limity.

Navigace po silnici je bez připomínek. Vyhledávání bodů zájmů podle kategorií (benzinky, bankomaty, restaurace) je parádní.

Co ale výpočty trasy pro nás, pro cestující enduráky? Tady dovede navigace zazlobit. Samozřejmě je to způsobeno především mapovými podklady a kategorizací a tagování cest. Vrchol byl, když mě z Arras do Kukes posílala oklikou 250 km přes Klos, Rreshen, tady na dálnici a Kukes. Z Arras do Kukes vede sice nezpevněná, ale pohodová cesta. Takže tady je potřeba být obezřetný a při plánování trasy hlídat, co navigace vymýšlí a přesvědčit jí zadáním průjezdních bodů, aby vedla tudy kudy chceme.

Už se dostávám k první větší slabině Zumo XT – zadávání průjezdních bodů a tvoření tras. Při výběru bodů Zumo XT neumožňuje nastavení, jestli chci body řadit abecedně nebo nejbližší. Proklikání se k zadání bodů je více než krkolomné. Zadání bodu výběrem z mapy je jak drbat se pravou rukou na levém uchu. No ale dá se to přežít.

Vlastní trasy

Úplná tragédie je, když si připravíte trasu v Garmin BaseCamp za pomocí waypointů. BaseCamp jí spočítá nějak, po nahrání do navigace dojde k přepočítání a trasa může být úplně jinak. Třeba když mě ta blbá blondýna posílala skrz tunel 50 km do Kukes, abych se tam otočil do protisměru a přijel zpátky. Pod dálnicí vedla nezpevněná cesta… A použití nezpevněných cest jsem měl povoleno.

Navíc při nahrávání připravené trasy dojde k „user limitations“. To znamená, že trasa může mít max 50 Viapoints. Jenže chybu to zobrazí až při importu v navigaci. Tohle by měl hlídat BaseCamp a podle typu navigace vyhodit chybu před nahráním a nabídnout opravu. Navíc podle dokumentace by mělo být 50 Viapoints a do chyby to padá už při 29… No ale upřímně, kdo si chystá předem vlastní trasy? Tak možná já a pár nadšenců.

Vlastní waypointy a stopy

Chápu, že spousta lidí nepoužívá vlastní wayiponty. Ale já jich mám jen pro Albánii přes 850 a třeba pro Maroko skoro 2000. Když je nahraju do Zumo XT, tak i v tomto množství vyhledává rychle. Co je horší, tak je uživatelské řazení podle vzdálenosti, podle abecedy, podle symbolu. Neumí nic z toho. A neumí vyhledávání podle jen pár znaků obsažených v názvu. Musí se zadat od začátku znaky přesně.

Velká zrada je, že v Zumo XT jsou vlastně dvě databáze vlastních waypointů a vlastních stop. První se nahrává z BaseCamp a je uložena v Oblíbených. Druhá se nahrává z cloudu Explore a je uložena pod stejným názvem. Waypointy a uživatelské stopy se vzájemně míchají podle klíče, který jsem nepochopil. Navíc dojde ke ztrátě symbolů. Mám třeba obrázky křižovatky, pramene, vyhlídky. Jak Oblíbené, tak Explore nahradí symboly jednotným symbolem. Oblíbené zeleným srdíčkem a Explore tam dá všemu stejné vlaječky.

Uživatelské trasy nahrané přes BaseCamp se musí jednotlivě zapnout pro zobrazení a jsou jako tenounká nečitelná linka s jednotnou zelenou barvou. Tytéž trasy nahrané přes Explore se zobrazí ihned všechny jako pěkné tlusté linky z přednastavenou uživatelskou barvou.

Nenašel jsem v tom logiku. Zřejmě cloud Explore je budoucnost a BaseCamp postupně zanikne. Ale zatím to je fakt v plenkách.

Když nahrajete Waypointy přes BaseCamp do Oblíbených, tak se průběžně nezobrazují na mapě – nepochopitelná pakárna. Musíte Wayipointy nahrát přes Explore. Tedy udělat export z BaseCamp do GPX a ten importovat do Explore. Jenže pozor – max 500 Waypointů na jednu kolekci. Pro Albánii jich mám 800… TET Polsko, Chorvatsko, Srbsko nahrajete v pohodě.

Můžete tedy úplně zahodit BaseCamp a začít vesele používat Explore. Když jsem se k tomuto postupu dopracoval, tak jsem málem vzal Zumem XT o zeď a šel pro Montanu.

Nic méně, kdo jiný, než já, má mraky wayipontů a uživatelských stop? Kdo s nimi opravdu pracuje? Pokud dostanete od někoho trasu na další etapu a pár bodů, tak je do Zumo XT jedním nebo druhým a nebo třetím způsobem dostanete. O třetím způsobu se rozepíšu.

Ikony

Máte, tak jako já, všechny waypinty hezky označená ikonkami? Báječné, na displeji vidíte, že je kousek od vás benzínka, vyhlídka nebo třeba symbol piva. Tak na to zapomeňte. Když nahrajete WPT přes BaseCamp, jsou ikony jako zelená srdíčka. Když nahrajete nakopírováním do GPS, tak jsou ikony červená srdíčka. Když přes Explore, nejsou to srdíčka, ale modré vlaječky. Našel jsem na supportu Garmina oficiální zprávu, že ikony nejsou podporovány. Tak tomu říkám pokrok!

Záznam trasy

Zumo XT má extra funkci na záznam trasy. Jenže! Jenže se musí extra spustit, není to jako u jiných GPS, kde se spouští automaticky. Tak jsem si na plexi nalepil samoleku “ Spusť záznam trasy“.

Ukládání waypointu

Krkolomné, na několik ťuknutí, za jízdy velmi obtížné. Chtělo by to na navigační obrazovce jedno velké tlačítko a uloženo. Jenže, kdo si vlastně ukládá wayiponty? Tak možná já…

Přeposílání wayipontů a tras

Dostávám se k funkci, která mě totálně nadchla a je jedním z hlavních důvodů, proč jsem si Zumo XT oblíbil.

Už u starých Montan a dalších zařízení se daly waypointy a trasy přeposlat bezdrátově mezi dvěma zařízeními. Jenže jen mezi stejnými modely, o poslání přes telefon jsme si mohli nechat zdát. Jasně, šlo to i vytáhnout přes OTG kabel do telefonu a poslat, ale bylo to velmi složité.

V Zumo XT kliknete na waypoint nebo zaznamenanou trasu a dáte poslat. Poslat do druhého Zumo XT a nebo poslat do spárovaného telefonu. Pošlete do telefonu, telefon přijme, dáte sdílet a přes email nebo třeba WhatsUp pošlete dál. GENIÁLNÍ! Po příjmu souboru na druhé straně dáte sdílet přes aplikaci Drive a pošlete soubor do Zumo XT. Nebo použijete v Locus. Tohle mě naprosto nadchlo! Jasně, má to mouchu, že při přenosu se do jména souboru nevloží jméno wpt nebo trasy a když je pak souborů více, tak se v nich dá v telefonu ztratit. No ale to je fakt moucha.

Tvorba trasy v telefonu

Další věc, která mě totálně nadchla. V telefonu nebo na tabletu si v Mapy.cz nebo v Locus vytvořím trasu. Uložím do GPX a přes aplikaci Drive nasdílím do Zumo XT. Tras se zobrazí v Ujeté trasy a jedeme. Bomba!

Čtvrtý způsob importu uživatelských dat

Psal jsem třech způsobech, jak do Zumo XT dostat vlastní data. Aby to nebylo jednoduché, máme tu ještě čtvrtý způsob. Přes kabel nakopírovat GPX soubor do adresáře \GPX v zařízení. Po startu jít do Oblíbených a dát Importovat. Stane se naprosto nepochopitelná věc – Waypointy, které jste takto dostali do Oblíbených se zobrazují v mapě. Na rozdíl od nahrání přes BaseCamp. Tohle je nakonec asi nejrozumnější způsob, jak nahrávat uživatelská data. Nezapomeňte ale soubor z adresáře \gpx smazat, jinak se bude k importu nabízet pořád dál. 

Přijde vám to celé šílené?

Mě taky! Složitost a nepřehlednost způsobů, jak dostat data do Zumo XT nebo ven je šílená. V Garminu zřejmě mají tým expertů na vymýšlení složitostí a uživatelsky nepříjemných zařízení. Bohužel s Montana si nepomůžete, kombinace Explore a nahrávání WPT z BaseCamp je tam taky. 

Sledování dojezdu

Zajímavá je funkce pro hlídání paliva a dojezdu. Pří výpočtu trasy upozorňuje, když trasa překročí limit dojezdu. Při příjezdu k benzínce pozná, že je u benzínky a zeptá se, zda má vynulovat počítadlo dojezdu. Super funkce. Jenže při popojetí u benzínky se zeptá znova a při odjezdu od benzínky zase.

TrackBack

Nepochopil jsem TrackBack. Teda samozřejmě pochopil, ale umí to posledních pár km. Ne celý den.

Co mi fakt chybí?

– poutko na uchycení pojistnou smyčkou

– pogumovaný plášť

Co je otravné?

Otravné je věčné odklepávání upozornění při zapnutí nebo při probírání.

Na co si dát pozor?

Pokud Zumo XT zůstane v držáku a je zapojeno na stálé napájení, tak po zhasnutí obrazovky a přechod do sleep mode má pořád odběr napájení. Pár hodin to neva, ale přes noc bych se bál, že ráno nenastartuji. Takže na noc úplně vypnout nebo lépe vyndat z držáku.

Automatická detekce nehod

Tuhle funkci při jízdě v terénu fakt nechcete mít zapnutou. Stačí skočit nebo sjet po šutrech a už to volá o pomoc.

Srovnání s jinými modely GPS

276cx

+ ovládání tlačítky může být pro někoho lepší, výrazně lepší správa a práce s wayipointy a stopami, robustnější originální držák zaměnitelný se staršími Montana. Robustnější pouzdo.

– neumí přenos GPX přes telefon, neumí vyhledávání v Tripadvisory a Garmin databázích, umí prohledat jen POI z mapy, zadávání textu.

Montana 700i

+ pogumované pouzdro, integrace InReach (v EU na nic, Mongolsku nebo na Sahaře super)

– horší rozlišení LCD a horší čitelnost informací, nelze poslat bod jednoduše přes odeslat, musí se přes synchronizací přes aplikaci Explore, nemá mapové podklady jako Zumo XT, ale ty jdou donahrát OpenStreet

Tread

Zajímavá verze Zumo XT pro skupinovou jízdu. Překvapující byly přednahrané mapy a databáze Tracks4 Africa. Ale měl jsem předprodukční verzi, v prodejní verzi to může chybět. Sledování skupiny v předprodukční verzi nemělo přesvědčující dosah. Tady ale mohlo dojít k chybě v instalaci s protiváhou antény a sklonem antény. Byla to opravdu předprodukční verze.

Závěr

Kombinuji silnic a off-road? Zumo XT

Jezdím pouze pouze off-road? 276Cx nebo Montana 700i

Váháte s výběrem?

Zajeďte si do Touratech k Tomášovi Kocandovi. Tomáš poradí a GPS si ošaháte.

Update srpen 2022

Se Zumo XT jsem za necelé dva roky projel TET Poland, TET Hungary, TET Srbsko a několikrát Albánii. Něco jsem najezdil i po silnici v autě. Pořád platí, že má spoustu chyb a nedostatků, ale zatím není nic lepšího pro kombinaci silnice / off-road.

Nahrávání OpenTopoMap – po aktualizaci MapInstall nejde mapy OpenTopoMap nahrát z BaseCamp.  Nahrávají se přímo IMG soubory do adresáře Garmin na SD kartě a to funguje.

Explore – synchronizace s Explore způsobuje, že nejde zapínat a vypínat zobrazení projetých tras, vše je zapnuto.  Ale je otázka, zda to vadí. Synchronizace s Explore se dá vypnout jedině hard resetem a při opětovné inicializaci přeskočit zaregistrování zařízení k Explore.

GPX – nejjednodušší způsob nahrávání bodů a tras se zatím jeví prosté nakopírování GPX souboru do složky GPX v interní paměti. Po startu navigace proběhne automaticky import. Všechny ikony zmizí a místo nich zobrazuje zelená srdíčka…

Hard Reset – postupy, co najde Google s podržením pravého dolní rohu obrazovky nefungují. Takhle to funfuje na starých Montanách. Ověřený postup je Nastavení – Zařízení – Vynulovat – Odstranit data a obnovit nastavení.

Dvě totožně nastavená Zuma XT nám v Srbsku jedno zobrazovalo cestu v horách na mapě a druhé ne. Zapnutá mapa Topo Active. Nepřišli jsme na to proč.

Abych jen nekritizoval, tak velká pochvala. V jižním Srbsku jsme potřebovali olej na výměnu do 450. Ptali jsme se po  benzínkách, neměli nic. Až na jedné nám pumpař doporučil v Leskovači “Auto ICA”. Začal nám vysvětlovat cestu. Já ale ťuknul do Zuma “Auto ICA” a Zumo to ihned našlo a spolehlivě nás navedlo.  Stejně tak hledání benzínek, jen se ťukne na kategorii Čerpací stanice a benzínky se krásně zobrazí na mapě.

Přes všechny problémy s vlastními waypointy a trasami a mizernou přehledností mapy na plánování, zůstává Zumo XT mým favoritem. 

Update srpen 2022

Pozor na využití funkce Garmin Drive, kdy nasdílíte bod z Mapy.cz do Garmin Drive a přenesete do Zumo. Po nějaké aktualizaci začal Garmin Drive dělat nějaký podivný překlad zadaného názvu přes Google Maps a vycházení z toho naprosté kraviny. Prostě to pošle na úplně jiné místo.