TET Hungary
Byl jsem překvapen. TET v Maďarsku jsem čekal jako závody přes pole. V západní části, široký kruh kolem Balatonu, vede však trasa TET kopečky a lesy. Kopečky nejsou nijak vysoké, ale hezké, bukové a borovicové lesy jsou místy docela hluboké. Části byly také přes pole, ale nebylo to tak dlouhé a nijak hrozné. V krásných lesních úsecích jsem jen doufal, že je pravda, že v Maďarsku nikomu motorka v lese nevadí.
Byl jsem překvapen nad množstvím divoké zvěře a posedů. Maďarsko je výrazně myslivecké. Potkali jsme několik myslivců v autech a jeden dokonce prošel kolem nás, když jsme tábořili. S kulovnicí přes rameno a jen nás pozdravil a šel dál. Neuvěřitelné. Když jsou ale takto vstřícní, bylo by dobře nekazit jim lov a v lovecké sezóně omezit jezdění za soumraku a za svítání.
Byl jsem překvapen, že většina polí je oplocena – ochrana proti škodám zvěří. Plot je jednoduché otevřít a zase za sebou zavřít.
Byl jsem překvapen, že i v malých vesničkách jsou obchody, v malých městečkách pekárny a restaurace.
Byl jsem překvapen, jak mazlavé je maďarské bláto. Jel jsem na E-09, den před příjezdem přešly bouřky a já se trápil. V první části jsem dokonce myslel, že to budu muset vzdát. Pak to oschlo a až na kratičké úseky, kde jsem bruslil, to šlo.
Část Budapešť – Rakousko
Silnice 82 jižně od ZIRC – silnice 8402 severně od Devecser
– lesy, kopce, moc hezký úsek. Po dešti hodně bahnité.
– hrad „Szarvaskő vára“47.2300269N, 17.5486006E
– výjezd s kořeny, těžší místo, kousek za altánkem a brodem 47.1867656N, 17.5933653E
Hora Somló – sopka, vinice, vyhlídková jízda
– dál zemědělská krajina, nezajímavé, až otravné
Silnice 8437 jižně od Kiád – silnice 8 Kám
– lesy, hezké
Úsek Kám – hranice Rakousko jsem nejel
Část Rakousko – Szekszárd
Najel jsem u Gelse, silnice 7551
– nádherné bukové lesy, jak Rumunsko, část neprůjezdná – padlý strom, objížďka se ale hledala dobře
– za Galambok rovina, zavlažovací kanál, ropné vrty, lesíky, pořád hezké
– mezi Nemesvid a Nemesdéd je kousek originální pusty. Bohužel také cikánské smetiště.
– Bóhónye – výborná pekárna
– další cesta nezajímavá, bahnitá cesta v polích, přejel jsem na 46.2630781N, 17.6308358E, kde začíná opuštěná železnice, jede se po náspu
– rybník, koupání, přístřešek 46.2735350N, 17.6575189E
– pak se zase napojit na TET
Szenna – Böszénfa
– celé sice asfalt, ale nádherné kopečky, asi národní park, turistická oblast
Böszénfa – Sásd
– pořád hezké kopečky, bukové lesy, za deště bude problém s bahnem
Sásd – Nagymányok – Szekszárd
– kopečky, lesy, lesní a polní cesty občas střídá asfalt, moc hezký úsek, občas zábavné výjezdy
– před rozhlednou „Bati kereszt kilátó“ je na modré turistické značce boží výjezd tobogánem. Pozor na turisty! 46.3426289N, 18.6443781E
– dál se kličkuje mezi vinicemi, pořád hezké
Střední větev jihovýchod
Szekszárd – Tamási
– nejdříve asfalt
– z Gyönk hezké polňačky do Tamási
– před Tamási asi 5 km po asfaltové cyklostezce. V létě bude problém s cyklisty, ale dá se jet po traktorových kolejích vedle cyklostezky.
– v Támasi výborná restaurace RELAX Kávézó és Bistorant 46.6229439N, 18.2840736E
Tamási – Hajmásker
– polňačky, ale dlouhé rovné úseky, dá se krásně jet, málo bahna i po dešti, rybníky. Jen jsem se bál, kdy mi skočí zajíc nebo srnec před přední kolo.
Várpalota – Zirc
– vojenský prostor
– vyhlídková věž, vraky BVP
– najeli jsme na trasu Budapešť – Rakousko a dokončili kruh k silnici 82 jižně pod Zirc
– nádherný úsek ve vojenském prostoru a zřejmě bývalé vojenské oboře, hluboké lesy, spousta jelenů, výjezdy
Obecné poznámky:
– v Maďarsku je prý off-road povolen s výjimkou národních parků. Moc se mi to nechce věřit. Občas trasa vedla opravdu hlubokými lesy po pěšinkách.
– myslivci po nás nestříleli, přátelsky nám kynuli
– všude jsou posedy. V lovecké sezóně (asi od července do října) rozhodně nejezdit před soumrakem a za svítání. Průjezd motorky zkazí myslivcovi lov a nasere se.
– pozor na zvěř, vyskakuje z křoví těsně před motorku
– bylo hodně brán a el.ohradníků. Otevřít, projet, zavřít.
– často se jelo po okrajích polí – ohleduplnost je na místě
– v každé vesničce obchod, dostatek benzínek, dojezd 200km bohatě stačí
– spát se dalo skoro kdekoliv
– někde trasa až moc kličkuje přes vesnice, místním těsně kolem domů. Zkracovali jsme si to po hlavní silnici přes vesnici.
– rozhodně pneu do bahna (C-02, EF-07)
– mousse se vyplatí, přezouvali jsme pětkrát…