Jste zde: bebaweb.cz
bebaweb.cz



Licence Creative Commons
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora
Neužívejte dílo komerčně
Nezasahujte do díla

KTM LC4 690 RallyRaid

Nejoblíbenější motorkou na crosscountry rally je KTM LC4 690. Nejobvykleji v provedení Rallye Replica, jenže když pominu cenu, tak tato motorka je těžká a vysoká a i když je vhodná na Dakar, není zrovna ideální na evropské rally a do písku už vůbec ne.
Nezbývá tedy než vzít, co je běžně dostupné a to je 690 Enduro nebo 690 Enduro R. Tyto dvě motorky se liší pouze výškou zdvihů, světlem a palubkou. A aby tyto vcelku standartní motorky na rally fungovaly je potřeba udělat pár úprav. Já mám 690 Enduro, tzn. nižší verzi (ale zatím nikdy jsem s podvozkem o 25mm nižším neměl problém) a vydal jsem se cestou doplňků od RallyRaid a Touratech.
Společnost Rally-Raid Products Ltd. založili bratři John a Adam Mitchinson. Oba jezdí rally a jejich hlavní obživou je vývoj a výroba strojně opracovaných součástí. Vzali tedy KTM 690, použili hlavu a svoje zkušenosti a vyvinuli řadu doplňků pro rally. Na fotografii nahoře je John osobně na Tuareg Rallye.
Touratech snad nemusím nikomu představovat.


Naprostým základem výbavy na rally je především roadbook. V něm si pomocí páčky na řídítkách odvíjím roli papíru s itinerářem cesty. Roadbook TT má výhodu v precizním zpracování, návinu papíru až 17m a dvoumotorový pohon. Nevýhodou jsou ozubené převody, které vyžadují přeci jen nějakou péči a čištění.


Aby jste se orientovali v itineráři, tak potřebujete rally computer – počítadlo kilometrů. Já mám TT IMO – výborně velká čísla a intuitivní ovládání. Nevýhoda je o trochu vyšší hmotnost na nejvyšším bodě motorky. K ovládání IMO ze řídítek používám trojtlačítko a na roadbook páčkový spínač. Jako zálohu mám namontované ještě ICO, ale to nepovažuji za nezbytně potřebné.


Protože jsem měl často plnou spínačku písku, prostě jsem jí vyhodil a mám centrální vypínač.
Další úpravou, kterou já na rally považuji za nezbytnou, jsou přídavné nádrže. Není nic potupnějšího než dostat penalizaci za pozdní start do časovky jen proto, že jsem na přejezdu stál ve frontě na benzín (ověřeno pokusem). Nádrže mám Rally Raid 9l a běžný dojezd se mi tak zvednul z 200km na 350km.


Na pouštních rally je předepsaná zásoba vody min.4l. 1l mám v camelbagu a zbytek od RallyRaid šusplech s nádržkou na 3l vody.


Zahodil jsem standardní plastovou ochranu chladiče a nahradil mřížkou z tahokovu. Lépe chrání před kamením a lépe se přes ni čistí chladič. Když jsme u chladiče, tak mám přídavný ventilátor, celkem tedy dva ventilátory. Nejsem si jist, zda je tato úprava nezbytná, ale při pomalém hrabání ve vedru v dunách to jistě prospěje. Co je však na pouštní závody nezbytné, je změna termostatu na spínání ventilátorů. Standardní je na 102C, já mám na 88C.


Na odvzdušnění nádrží jsem si dodělal filtry, aby se do nádrží nemohl dostat písek a prach. Důležité zejména v dunách.


Papírový filtr je dobrý tak leda na silnici. Na rally je vždy spousta prachu a v dunách spousta písku a tam mám molitanový filtr. Opět od RallyRaid.


Nezbytnou pomůckou je tlumič řízení. Ani nevím, od kolika šeredných pádů už mě zachránil. Mám Scott.
Motorka mi se standartní pružinou často tancovala po předním kole. Nahradil jsem tedy zadní pružinu za tužší a motorka se uklidnila. Standard je 75NM, já mám 80NM.
Sériová 690 má jednu velkou nectnost – páka zadní brzdy. Stačí se na ní křivě podívat a hned je srolovaná. RallyRaid vyrábí páku frézovanou z jednoho kusu hliníku a je opravdu bytelná.


Příjemný doplňkem od RallyRaid je pouzdro na nářadí. A neviditelným RallRaid doplňkem jsou pevnostní šrouby, které drží nádrž a tím i sedlo na rámu. Za pouzdrem na nářadí si všimněte podtlakové pumpy.


Od Touratech mám ještě rám na ochranu motoru, zadní nosič na taštičku na nářadí a ochranu zadního kotouče.

Kdo má 690, ví, že standardní sedlo je peklo a PowerParts ErgoSeat není o moc lepší. Mám tedy sedlo přešité od české firmy DDT.

Lahůdkou na mé 690 byla výměna stříkačky za karburátor. Nárůst krouťáku a výkonu byl znatelný. Bohužel jedinou volbou bylo zapalování Ignitech. To mi způsobilo všechny potíže, co jsem měl na závodech. Zapalování Ignitech občas nepochopitelně odmítalo dávat jiskru, ztrácela se hodnota nastavení předstihu. Výrobce vůbec nekomunikoval a odmítal jakoukoliv odpovědnost - naprosto nechutné jednání. Takže jsem se opět vrátil ke stříkačče. Původní potíže stříkačky, že přehřátá vypínala, byly mezi tím odstraněny.


Báječným doplňkem od RallyRaid je ještě držák roadbooku a přední maska. Mám ještě co dodělávat.


Článek v časopise Motoráj


RallyRaid: www.rally-raidproducts.co.uk , dovozce mares@quercus.cz
Touratech: www.touratech.cz
DDT: www.ddtcustomseats.com
MSB: www.msb.cz
         Download          Bebova fotogalerie          RSS


Copyright © BEBA 2003 -
This work by Filip Beba Weber is licensed under a Creative Commons.
Uveďte autora - Neužívejte dílo komerčně - Nezasahujte do díla