Jste zde: bebaweb.cz

Neužívejte dílo komerčně
Nezasahujte do díla

Délka: cca 100km

Trasa: od penzionu v Ciocanesti ke klášteru, přes pastviny po hřebenech, výjezd na vrchol Umului 1932m n.m., kolem bývalého trojmezí Rakouska-Uherska (průsmyk Rotunda), odbočka k vrcholu Ineu 2302m n.m. a zpět. Obtížnost střední, některé částí těžší

Popis: Trasu je možno rozdělit do několika částí, ale lze projet i najednou. Pak ale může zabrat celý den. Od penzionu „Vladimir“ směrem na Vatra Dornei. Po cca 1km před zatáčkou odbočit ke klášteru Svatého kříže [Santa Krůče]. Asfaltka přejde v šotolinu, chce se to držet stále vpravo. Po několika km se objeví klášter. Je možno jej navštívit. Dál od něj vedou serpentiny dál na hřebeny (držet se vlevo). Na hřebeni je možné jet rovně po udržovanější šotolině rovnou do údolí nebo se dát vpravo po pastvinách- > Po zdolání několika ohrad se u salaše musí sjet dolů k lesu a po stezce se dostat na šotolinu vedoucí do údolí. V údolí se mine první salaš rovně (ne vpravo), až se napojíte na hlavní dřevařskou šotolinku. Vlevo cesta vede do vesnice Cosna. Jede se vpravo do centra Suhardu. Po několika km poměrně rychlé šotolinky se těsně před jejím koncem musí odbočit vlevo (ocelové torzo závory přes malá mostek). Tak po ilometru se po pravé straně objeví pastevecká salaš. Kolem ní vedou serpentiny k pastvinám. Je lepší po několika serpentinách sjet ze stezky přímo k hraně hřebenu a pokračovat přímo po něm. Přijdou další, tentokrát již kamenité serpentiny. Na jejich konci je rozcestí. Vpravo vede cesta už zpátky k hlavní silnici (napojení u Valea Stanej). Dá se sice složitě prokličkovat zarostlými cestičkami, ale lepší je jet vlevo po vrstevnici kolem vrcholku Umului. Za nějaký km je v takovém sedle schované malé jezírko. Fajnšmekři zde odbočí jakoby zpátky a začnou stoupat po skoro neviditelné kamenité stezce schované v kleči. Po 500m kleč ustoupí borůvčí a zbývá jen 300m k vrcholu. Kdo zdolá závěrečné stoupání, jej na vrcholu nastraženo několik pásů zákopů z 1.svět války. Po dobytí vrcholu se musíte vrátit k jezírku a pokračovat dál na západ. Cesta se kroutí po vrstevnici, ale je lepší jet vpravo po travnatých pastvinách až k průsmyku Rotunda. Zde se kříží cesta zpátky do Carlibaba Nuova (vpravo) nebo do Rodna (vlevo). Uprostřed „křižovatky“ je zbytek celnice z dob císařství. Stýkala se zde totiž hranice tří mocností. Rovně (na západ) vede stezka k vrcholu Ineu. Je bohužel slepá, z Ineu se pokračovat nedá (možná hodně nahžavené krosky). Cesta vede serpentinami i po vrstevnici podél hřebene kousek pod vrchol. Pozor na gumy projíždí se dopadovým územím střelnice! Takže není problém najít kusy šrapnelů či raket. Kousek pod Ineu se už musí pěšky klečí k ledovcovým jezírkům (cca 20min chůze). Vrchol čeká ještě o pěkný kus dál Zpáteční cestu lze volit buďto k Rotundě a zde silnicí do Carlibaba Nuova nebo zpátky kolem Umului až k rozcestí za ním a pokračovat nepoužívanou stezkou k Valea Stanej. Od rozcestí se pokračuje vlevo až k salaši, před ní vlevo malinko do kopce a zarostlými cestičkami dolů po severním svahu hřebene. V obou případech se vyjede na hlavní asfaltce Borsa – Vatra Dornei. Po ní se dostanete zpátky do penzionu v Ciocanesti.

Zajímavost: Nádherné výhledy na pohoří Suhard, perfektní ježdění po pastvinách – tráva jako na golfovém hřišti, všude jsou zbytky frontové linie 1. svět. Války, výjezd na vrcholek Umului.

Benzín: není, nutno natankovat předem

Poznámka: Je vhodné jako celodenní výlet bez báglů