Jste zde: bebaweb.cz

Nezasahujte do díla

Doba jízdy: 6-8 hodin

Trasa: Čandmani – Bajan-Cagan - Bajan-Chongor - Šargaljut

Popis: Velice atraktivní trasa svou rozmanitostí, zahrnující kamenné pisty, hluboký písek, bahno a suchou rovnou hlínu před Bajan-Chongor a pokud pojedete do Šargaljut údolím, tak i několik nenáročných brodů. Z Čandmani pista kolem prehistorických maleb (bod 183/MALBY) do Bajan-Cagan. Pro výjezd z Bajan-Cagan je dobré se držet elektrického vedení přímo na východ. Po cca 15-ti km odbočit doleva a držet si po levé ruce výraznou horu až do bodu 340/RGT. Tady odbočit doprava do výrazného wadí. Povrch pista, písek. Písek a štěrk tady může být naplavený, a sypký a je poměrně těžké udržet motorku v požadovaném směru. Po cca 20-ti km budete křížit tektonickou poruchu. Po levé straně bude na vyvýšenině ger a za ním výrazná trhlina s tmavým do červena zabarveným povrchem – pískem. V bodě 341/LFT odbočit doleva do sedla (ovoo) a při sjezdu uvidíte v dálce před sebou světlý měsíček písečné duny. Je asi 150m dlouhá a vysoká 8-10m. Cestu je potřeba volit intuitivně a držet se nejvýraznějších stop. Obzvláště přes močály, které jsou však přes léto vesměs suché. Povrch v tomto místě je ztvrdlá velmi hrbolatá hlína s vyjetými kolejemi od náklaďáků. Od duny stále udržovat východní až severovýchodní směr. Cca 45km za dunou pramení Narijn gol. Voda není vidět, ale poznáte zelené údolí s gery. Severozápadní břeh je tvořen strmými stěnami. Zde najedete na pravý (jihovýchodní) břeh a po levé straně budete mít sráz do údolí. Na několika místech se dá sjet dolů. Po této straně nad údolím vede krásná, rychlá cesta s povrchem udusané hlíny. Odsud se velice rychle dostanete do Bajan-Chongor. Centrum Bajan-Chongor je vyasfaltované, stejně jako výpadovka na Arvajcher a Šargaljut. Na výjezdu z města je most (bod 295/MOST) kde se dá koupat, dokonce i udělat pár temp. Cesta do Šargaljut odbočuje doleva asi po 2km za mostem. Asi po 5-ti km se dostanete do osady (brigada Bajan-Chongor) a zde je potřeba jet přímo na východ proti toku Šargaldžutyn gol. Po 17km se dostanete ke dřevěnému mostku s odbočkou doprava na Arvajcher. Držte se levého údolí. Odsud je to necelých 30km do lázní a je možno jet ve stráni po pravé straně tohoto údolí - výjezd do kopce naproti (podél osady), nebo se držet řeky a pokračovat neustálými brody až do lázní. Před Šargaljut je možno spát na louce vedle řeky.

Zajímavost:

• osamělá písečná duna (bod 156/DUNA),
  • v Bajan-Chongor pod mostem přes Tujn gol (bod 295/MOST) se dá i zaplavat,
  • lázně Šargaljut (bod 318/SHARGALJUT) – stráň s horkými (50-100°C) prameny, je jich kolem stovky a jsou doplněny popisy, čemu prospívají. Dá se pronajmout ger přímo nad pramenem nebo s přivedeným pramenem pro léčebnou kůru. Možnost ubytování v hotelu.

Benzín: Benzínka v Chandmani sice je (80-okt.), ale většinou bez benzínu. Bajan-Cagan (80-okt), Bajan-Chongor (93-okt.)

Poznámka: Až po Bajan-Chongor je nutné být vybaven pitnou vodou. Pojíst či koupit potraviny je možné v Čandmani, Bajan-Cagan a Bajan-Chongor. 70-50km před Bajan-Chongor je v údolí kolem řeky Narijn gol několik geru, kde by se dalo požádat o jídlo.

Soubory GPS, soubory OZI: Waypoints , trasa „09-CVC-05“

PetrXRV - KTM 950 Adventure LC8, Vláďa Stehlík - Honda Africa Twin (obě plně naloženy)

Upozornění: je to věc názoru, ale návštěva sirných lázní v Shargaljuut nás zcela zklamala. Stejně jako všechna turistická místa v Mongolsku.