Jste zde: bebaweb.cz

Trasa:Fushë Arrëz - LumëBardhe - Tuç - Gulag Gurth Spaç - Reps

Délka:35km, 4hod

Projeto: 2011 - KTM 690 RallyRaid, 2012, 2014 - Toyota Hilux

Obtížnost:Přes sedlo Quaffa Barit je cesta 2014 nově protažená. Celkem pohodlná šotolina.

Popis: Trasa krásnými horami kolem nejstrašnějšího albánského gulagu Gurth Spaç.
Z Fushë Arrëz jedete asi 4 km po hlavní silnici na Kukës. Přes mostek (Bridge_Fusheares) odbočte doprava na šotolinu a sledujte hlavní cestu. Dobrá prašná cesta se přehoupne přes sedlo a podél říčky klesne do vesnice LumëBardhe. Na křižovatce jeďte doprava po proudu říčky na vesnici Tuç (tuc). Cesta vede pořád dál podle říčky do kopců. Po 12 km je mostek a za ním portál štoly, ze které vytéká červená voda - důl na měď (dul_med). Odbočte doprava přes můstek. Zde začíná nejobtížnější úsek cesty, který není moc používaný a udržovaný. Kolem výrazné výsypky po levé ruce a rozpadlých domů za potokem stoupáte na hřeben. Toto je nejtěžší úsek cesty. Na hřebeni je malý dřevěný křížek.
Cesta vede z prudkého kopce kolem velkého portálu dolu a postupně se zlepšuje. Následuje odbočka před vesnicí. Odbočte vlevo do kopce a po cca 600 m jsou v zatáčce nalevo modrá vrata (blue_gate). Držte se hlavní cesty, opět kolem dolů přes další hřeben. Za ním je odbočka napravo a vyjedete na vyhlídku (ViewpointG). Serpentýnami dolů ke hřbitovu. Dále směřujte kaňonem dolů na na důl Gurth Spaç (Gurth-Spac). Cesta nemusí být vždy ta nejpoužívanější. Okolní doly jsou stále činné a vyjeté cesty mohou vést každý rok k jinému dolu. Ostrými serpentinami sjedete do dramatického kaňonu, kde je důl Gurth Spaç. Další cesta do Reps je už jednoduchá, v Reps začíná asfalt. V Reps je také nájezd na dálnici i když není v mapách vyznačen.

Zajímavost: Gurth Spaç býval nejhorším gulagem v Albánii. V dole na měď se zde udřela k smrti řada lidí nepohodlných komunistickému režimu, zejména intelektuálů. V zimě velké mrazy, nevytopené ubikace, v létě zase obrovské horko a těžká práce v dole.

Hlavní body jsou v průvodci. Zde jsou jen doplněné chybějící body.

2gurthspac_001 N42 02.983 E20 03.454 Odbočka pod Lumëbardhë
2gurthspac_035 N41 56.241 E20 04.048 Křižovatka v lese
2gurthspac_036 N41 55.751 E20 03.794 Křižovatka před vyhlídkou
2gurthspac_037 N41 55.880 E20 03.386 Křižovatka u hřbitova

GPX: Protože trasu je pořád obtížné nalézt a potkal jsem pár lidí, co nebyli tupci a přesto nenalezli, tak sem dávám kompletní track ke stažení. V této soutěži jste nejvíce chybovali u modré brány. Ale cestu borovým lesem v závěru jsem letos na jaře sám hledal.